Producenci
Nasiona - cud natury 0

W jaki sposób zastąpić białko zwierzęce? Fantastyczną alternatywą są ziarna i nasiona bogate w białka pochodzenia roślinnego. W ten sposób nie pozbawimy organizmu ważnych składników odżywczych, wręcz przeciwnie - sporo zyskamy. Ciekawą propozycją są: komosa ryżowa oraz soczewica.

Komosa ryżowa (quinoa) powinna znaleźć się w jadłospisie każdego, kto świadomie dba o swoje zdrowie. Wykazuje ona bowiem wiele właściwości zdrowotnych i odżywczych. Cechuje ją działanie antyoksydacyjne oraz antynowotworowe.

Quinoa, inaczej nazywana ryżem peruwiańskim, należy do grupy roślin, która nazywana jest „pseudozboże”. Oznacza to, że wytwarza nasiona (bogate w skrobię), ale w rzeczywistości nie jest zbożem. „Matka zbóż”, „święte zboże Inków” czy „złote ziarno Inków”, to tylko niektóre z określeń komosy ryżowej, tak nazywa się ją w Ameryce Południowej - Quinoa pochodzi właśnie stamtąd.

Ryż peruwiański jest źródłem pełnowartościowego białka, zawiera wszystkie aminokwasy ezogenne, a więc takie, które nie są syntetyzowane w organizmie i dlatego powinno się ich dostarczać z pożywieniem. Jest to ważna informacja dla wegetarian i osób, które z pewnych przyczyn muszą ograniczyć spożywanie nasyconych kwasów tłuszczowych, znajdujących się w mięsie.

Komosa ryżowa wykazuje działanie antynowotworowe, ponieważ hamuje proliferację komórek raka szczurzej prostaty, a także ogranicza ich międzykomórkową komunikację. Spożywając ryż peruwiański, dostarczamy organizmowi tłuszczów nienasyconych (np. kwas oleinowy), to pozytywnie wpływa na układ krążenia, obniża cholesterol i przeciwdziała miażdżycy. Co ważne, komosa ryżowa jest łatwo dostępna i prosta do przyrządzenia, jest świetną alternatywą dla ryżu i kasz.

Jak gotować komosę ryżową?

Należy dobrze wypłukać ziarna komosy pod bieżącą wodą, następnie ugotować (w proporcji 1:2, szklanka komosy na dwie szklanki wody) przez ok. 10-15 minut.

Kilka słów na temat soczewicy...

 

Alternatywą dla białka zwierzęcego może być także soczewica. Należy ona do roślin strączkowych i jak wszystkie strączkowe posiada właściwości prozdrowotne. Jest źródłem dobrze przyswajalnego białka, kwasu foliowego, posiada również taniny - związki, które mogą chronić przed nowotworami. Białko soczewicy jest drugim najlepiej przyswajalnym białkiem pochodzenia roślinnego. Dlatego podobnie jak w przypadku komosy ryżowej, soczewica jest idealna dla wegetarian i osób, które zmuszone są ograniczyć spożywanie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego.

Niska zawartość sodu, a duża ilość potasu sprawiają, że soczewica świetnie radzi sobie z zapobieganiem nadciśnienia tętniczego. Zawarty w niej błonnik przyczynia się do redukcji cholesterolu, regulując w ten sposób ciśnienie. Soczewicę zaleca się również osobom, mającym problem z anemią - jest źródłem żelaza, kwasu foliowego i witaminy B12.

Gdy spojrzymy na wartość kaloryczną soczewicy, to zauważymy, że posiada stosunkowo dużą ilość kalorii (aż 116 kcal w 100 g), ma jednak niewiele tłuszczu, a sporą ilość błonnika, który wypełnia żołądek, zmniejszając chęć do podjadania. W związku z tym, z całą pewnością można polecić spożywanie soczewicy osobom będącym na diecie, gdyż, dodatkowo, posiada substancje, które regulują funkcjonowanie układu nerwowego, a jego właściwe działanie jest niezbędne do odniesienia sukcesu podczas odchudzania.

Są różne rodzaje soczewicy, pod względem kaloryczności i wartości odżywczych, nie różnią się od siebie znacząco. Najzdrowsze są jednak kiełki soczewicy. Wyróżniamy:

-soczewica czerwona - najpopularniejsza, jest idealnym składnikiem do zup, konieczne jest wcześniejsze namaczanie;

-soczewica brązowa - ma charakterystyczny wyrazisty smak, często jest składnikiem wegetariańskich dań, np. kotletów;

-soczewica zielona - o delikatnym smaku, po ugotowaniu zachowuje sypką konsystencję, idealna do sałatek;

-soczewica żółta - rozpada się po ugotowaniu, podobnie jak czerwona - dodawana jest do zup

-soczewica czarna;

-soczewica pomarańczowa;

-soczewica koralowa;

-francuska soczewica du Puy - najdroższa i najbardziej aromatyczna.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl