Producenci
Nasiona chia i ich zalety 0
Nasiona chia i ich zalety


Nasiona chia zwracają na siebie naszą uwagę przede wszystkim dlatego, że ich skład jest niezwykły. Słowa uznania wypowiadane pod ich adresem nie są zresztą przesadzone, mamy bowiem do czynienia z produktem, który dostarcza naszemu organizmowi więcej żelaza niż szpinak, więcej błonnika niż otręby i zdecydowanie więcej wapnia niż uważane za jego podstawowe źródło mleko. Jeśli doda się do tego bogactwo kwasów tłuszczowych Omega 3 i omega 6 dla nikogo zaskoczeniem nie będzie to, że popularność chia stale rośnie.

Jak odżywiali się Aztekowie?

W Europie nasiona chia są obecne od niedawna, a Unia Europejska dopiero w roku 2009 zatwierdziła je jako produkt spożywczy. Nie można jednak nie dostrzec tego, że wiedza na temat właściwości prozdrowotnych tych niewielkich ziarenek przyczynia się do tego, że stają się one coraz popularniejsze.
Same nasiona chia, które w wielu źródłach pojawiają się również jako szałwia hiszpańska, pochodzą z terenów Ameryki Południowej. Tam cieszyły się popularnością zwłaszcza wśród Azteków, którzy sięgali po nie, aby wzmocnić zarówno swoją kondycję fizyczną, jak i psychiczną. Legendy mówią zresztą o tym, że nawet jedna łyżeczka tych nasion była wystarczająca, aby Indianie mogli odbyć całodobowy marsz nie tracąc przy tym ani oddechu, ani ducha.

Przy cukrzycy i otyłości

Gdy mówimy o składzie nasion chia zazwyczaj zwracamy uwagę nie tylko na witaminy i minerały, ale również na przeciwutleniacze i białko, które charakteryzuje się między innymi tym, że jest stosunkowo łatwo przyswajalne. Wszystko to sprawia, że nasiona mają korzystny wpływ na układ trawienny, co musi zostać docenione zwłaszcza przez osoby zmagające się tak z nadwagą, jak i otyłością. Jedząc nasiona chia można mieć pewność, że dłużej odczuwać się będzie sytość, przyspieszeniu powinien ulec przy tym i sam proces trawienia.

Polecane produkty

Dietetycy zwracają zresztą uwagę na to, że nasiona chia nie ograniczają się wcale do wspomagania wchłaniania substancji odżywczych. Ich ogromną zaletą jest również to, że ułatwiają wydalanie szkodliwych produktów przemiany materii. Oczywiście, nie wszystkie produkty są tak samo skuteczne, gdy kupujemy nasiona chia pamiętajmy więc o tym, aby zwracać uwagę na ich jakość, co gwarantują przede wszystkim sprawdzeni dostawcy. Nie chcąc niepotrzebnie ryzykować warto zaopatrywać się w nie przede wszystkim w sklepach ze zdrową żywnością.

Wśród osób, które mogą w szczególny sposób skorzystać na nasionach chia znajdują się między innymi diabetycy. Okazuje się, że nasiona nie tylko spowalniają proces wchłaniania cukrów, ale również ułatwiają regulowanie ich poziomu we krwi. Również w tym przypadku kluczowe znaczenie ma jednak wysoka jakość produktu.

Nie oznacza to, oczywiście, że zainteresowania nasionami nie powinny wykazywać osoby zdrowe. To znakomity dodatek nie tylko do sałatek, ale również do owsianki i muesli. Nasiona chia można tez podawać do ziemniaków oraz gotowanych i smażonych warzyw. Są świetnym uzupełnieniem koktajli, a jeśli je zmielimy, nic nie stoi na przeszkodzie temu, aby razem z mąką dodawać je do ciast i naleśników.

Jeśli dodamy do nich wody, nasiona chia utworzą żel, co jest reakcją stosunkowo dobrze znaną już choćby tym osobom, które wcześniej miały do czynienia z siemieniem lnianym. Gdy je się je w takiej postaci można mieć pewność, że organizm nie będzie zbyt szybko wchłaniał węglowodanów. Oczywiście, nie wolno zapominać o tym, że proces moczenia musi się odbywać w czystej wodzie.

Nasiona chia od niedawna promowane są również jako produkt bogaty w kwas alfa-linolowy. Okazuje się przy tym, że szałwia hiszpańska ma go więcej nawet niż siemię lniane.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl