Producenci
Dlaczego warto stosować siemię lniane? 0
Dlaczego warto stosować siemię lniane?

Jak to często bywa "Cudze chwalicie, swego nie znacie". Jak dużo wiemy o naszym rodzimym super food jakim jest siemię lniane? Zapewne każdy z nas słyszał, że jest zdrowe. Ale co tak naprawdę kryje się w tych małych szarobrązowych ziarenkach? Jeśli jeszcze nie wiesz, czas to zmienić.

Polecane produkty

7 powodów, dla których warto stosować siemię lniane

1. Siemię lniane na pamięć i koncentrację

Jednym z największych atutów siemienia lnianego jest zawartość kwasów tłuszczowych omega-3. To one pomagają uzupełnić niedobory kwasu linolowego, które mogą powodować problemy z koncentracją, apatię, brak wiary w siebie. Siemię to również źródło lecytyny, która poprawia pamięć i zapobiega demencji starczej. Do tego zawartość witamin z grupy B, żelaza cynku i magnezu sprawia, że jest ono skutecznym środkiem poprawiającym pracę mózgu.

2. Obrona przed rakiem piersi.

Nasiona lnu są najlepszym źródłem lignanów czyli fitoestrogenów. Lignany działają antynowotworowo. Szczególnie poleca się stosowanie siemienia lnianego kobietom w okresie około menopauzalnym.

3. Siemię lniane na problemy z układem pokarmowym.

Siemię lniane działa drażniąco na ściany jelit, przez co pobudza ich perystaltykę i zapobiega zaparciom. Spowalnia także uwalnianie się cukru do jelit, dzięki czemu bakterie mają mniej pokarmu i nie mnożą się tak szybko. Siemię jest więc dobrym probiotykiem odbudowującym florę jelit. Kolejną cechą nasion lnu są śluzy powlekające błony śluzowe przełyku, żołądka, i dwunastnicy, chroniące przed agresywnym kwasem solnym.

4. Siemię lniane reguluje poziom cholesterolu.

Olej lniany zawiera fitosterole i nienasycone kwasy tłuszczowe, które usuwają z organizmu nadmiar złego cholesterolu i jednocześnie podnoszą poziom dobrego cholesterolu. Rozszerzają też ściany naczyń wieńcowych, zwiększają wydolność mięśnia sercowego, zmniejszając ryzyko miażdżycy.

5. Siemię lniane przy przeziębieniu i zapaleniu oskrzeli.

Chrypka, kaszel, przeziębienie... w tych i podobnych dolegliwościach pomoże napar z siemienia. Śluz z nasion lnu łagodzi odruch kaszlu (kaszel suchy), w kaszlu mokrym ułatwia oczyszczanie oskrzeli z zalegającej wydzieliny.

6. Len pielęgnuje, nawilża skórę i wzmacnia włosy.

Bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych zawartych w oleju lnianym pozytywnie wpływa na funkcjonowanie membran i przestrzeni międzykomórkowych, zapobiega utracie wody przez zewnętrzne warstwy skóry i utrzymuje optymalny poziom jej nawilżenia. Witamina E poprawia barierę lipidową naskórka, dzięki czemu skóra jest miękka, elastyczna i bardziej odporna na utratę wilgoci.

Olej lniany pielęgnuje nie tylko suchą skórę. Co może być zaskakujące jest odpowiedni także do cery tłustej. Pomaga regulować wydzielanie sebum, zapobiega zatykaniu się porów i powstawaniu zaskórników.

Witaminy i minerały zawarte w nasionach i oleju sprawiają, że skóra głowy jest dobrze odżywiona i nawilżona. Po olejowaniu włosy stają się miękkie, błyszczące i sprężyste.

7. Siemię lniane zamiast suplementów B12

Odkryto, że obecny w tkankach enzym rodanaza w obecności związków siarki przekształca cyjanki w cyjanokobalaminę, czyli witaminę B12. Jest to ważna informacja dla wegan, którzy nie muszą już przyjmować syntetycznej witaminy B12 w tabletkach. Organizm sam ją wyprodukuje, wystarczy posypać sałatkę, w której jest cebula lub czosnek zmielonym siemieniem lnianym albo dodać je do soku owocowego.

Siemię lniane w kuchni.

Zmielone ziarna dodajemy do zup, sosów, kanapek, sałatek, koktajli, muffinek. Ma neutralny smak, dzięki czemu nie zdominuje smaku potrawy, za to uczyni ją znacznie zdrowszą. Oleju używamy na zimno np. Do sałatek.

Kilka końcowych uwag.

Zaleca się stosowanie na początku niewielkich dawek, ponieważ nie wiadomo jak zareaguje nasz organizm. Potem stopniowo można zwiększać dawki.

Należy pamiętać, że len zawiera duże ilości błonnika, przez co może pojawić się biegunka. Wówczas wystarczy zmniejszyć przyjmowaną dawkę.

Lepiej jest kupować całe ziarna, nie zmielone. Zawsze można je zmielić samodzielnie, będą miały więcej wartości odżywczych. Zwracajmy też uwagę na krótki termin do spożycia siemienia lnianego. Spowodowane jest to wysoką zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Olej lniany kupujmy tylko ten tłoczony na zimno. Po otwarciu przechowujmy w lodówce do miesiąca, póżniej niestety olej ten nawet w niskiej temperaturze jełczeje.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl