Producenci
Żelazo hemowe i niehemowe - które warto spożywać? 0

Spożywanie szpinaku może nie dać Ci nadprzyrodzonej siły, ale te zielone liście oraz inne produkty żywnościowe zawierające żelazo, mogą pomóc Ci w walce z wieloma schorzeniami, chociażby takimi, jak: anemia. Niedokrwistość z niedoboru żelaza (najczęściej postać anemii), to zmniejszenie liczby czerwonych krwinek. Liczba czerwonych krwinek spada, ponieważ organizm boryka się z niedoborem żelaza. Niedobór żelaza prowadzi do poważych konsekwencji zdrowotnych: organizm w takich warunkach nie jest w stanie wyprodukować wystarczającej ilości hemoglobiny, czyli substancji, która znajduje się w czerwonych krwinkach. Ponadto - warto zaznaczyć, że niedobór żelaza prowadzi do tego, iż możesz czuć się zmęczony, słaby i rozdrażniony. Badania pokazują, że około 20% kobiet, 50% kobiet w ciąży i 3% mężczyzn cierpi na niedobór żelaza. Rozwiązanie w wielu przypadkach jest jedno - należy uzupełnić codzienną dietę w produkty będące źródłem żelaza!

Jak Twój organizm wykorzystuje żelazo z żywności?

W czasie jedzenia, żelazo wchłania się do organizmu głównie przez górną część jelita cienkiego. Wyróżniamy dwa rodzaje żelaza: żelazo hemowe i niehemowe. Żelazo pochodzi z hemoglobiny. Żelazo hemowe możesz znaleźć w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak: czerwone mięso, drób oraz ryby. Warto również wspomnieć, iż organizm najlepiej przyswaja żelazo hemowe! Żelazo niehemowe znajduje się przede wszystkim w roślinach.

Produkty bogate w żelazo

Bardzo dobrym źródłem żelaza hemowego są następujące produkty pochodzenia zwierzęcego:

- wołowina

- wątróbka drobiowa

- ostrygi

- mięczaki

- małże

- gotowane mięso wołowe

- cielęcina

- szynka

- okoń

- łosoś

- tuńczyk

- halibut

- kurczak

Żelazo niehemowe znajduje się w produktach roślinnych, takich jak: szpinak, soczewica, fasola. Okazuje się, że nasz organizm znacznie gorzej pochłania żelazo niehemowe. Jednak zdecydowana większość żelaza w diecie, to żelazo niehemowe.

Bardzo dobrym źródłem niehemowego żelaza są następujące produkty:

- dynia

- gotowana fasola

- nasiona sezamu

- płatki śniadaniowe wzbogacone żelazem

- ziemniak pieczony

- suszone morele

- łodyga brokułów

- kiełki pszenicy

- ciecierzyca

- czerwona fasola

- groch

- szpinak

- orzeszki ziemne

- orzechy pekan

- nasiona słonecznika

- pistacje

- migdały

- pieprz zielony

- makaron

- ryż

Jak wydobyć największą ilość żelaza z żywności?

Okazuje się, że niektóre produkty żywnościowe mogą znacznie ułatwić wchłanianie żelaza, a inne wręcz przeciwnie - mogą to utrudnić. Jeśli chcesz, by Twój organizm chłonął maksimum żelaza z żywności, unikaj spożywania nadmiernej ilości kawy i herbaty. Wystrzegaj się spożywania produktów będących bogactwem wapnia. Chcesz zwiększyć wchłanianie żelaza? Spożywaj produkty będące źródłem żelaza wraz z produktami, które dostarczają organizmowi dużej ilości witaminy C.

Jeśli masz problem z osiągnięciem odpowiedniej ilości żelaza w organizmie, udaj się do lekarza, który zaleci Ci suplement diety bogaty w żelazo. Pamiętaj o tym, by porozmawiać z lekarzem o prawidłowym dawkowaniu suplementu! Żelazo może gromadzić się w poszczególnych narządach organizmu, takich jak: wątroba, szpik kostny czy śledziona. Istnieje również możliwość przedawkowania suplementu, która może doprowadzić nawet do śmierci!

Źródło: http://www.webmd.com/diet/iron-rich-foods#1

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl