Producenci
Odwieczny dylemat – jeść węglowodany czy nie jeść? 0

Od zawsze istnieje stereotyp mówiący, że by schudnąć należy wyeliminować lub ograniczyć do minimum spożywanie tłuszczy i węglowodanów. Tłuszcze to bardzo ważny, o ile nie najważniejszy, składnik naszej diety. W żadnym wypadku nie wolno go całkowicie wykluczać! Podobnie jest z węglowodanami.

Czym są węglowodany?

Są to związki organiczne, spełniające funkcję materiału podporowego i zapasowego. Dzielimy je na:

- cukry proste – glukoza, fruktoza, sacharoza, laktoza;

- cukry złożone – skrobia, glikogen, błonnik pokarmowy.

Co ważne, węglowodany są głównym źródłem energii dla naszego organizmu, glukoza to jedyne źródło energii dla ludzkiego mózgu, rdzenia nerwowego i erytrocytów. Stanowią ok. 50 – 60 % dziennej energii dostarczanej w posiłkach oraz nadają pokarmom cechy organoleptyczne. Bez węglowodanów nie dojdzie do utleniania kwasów kwasów tłuszczowych do dwutlenku węgla i wody. Ponadto mogą być wykorzystywane do syntezy aminokwasów glukogennych, a w towarzystwie białek i lipidów , wykorzystywane są do budowy struktur komórkowych. Błonnik pokarmowy wypełnia żołądek, zmniejszając tym samym uczucie głodu. Ze względu na zdolność do zmniejszania stężenia cholesterolu i glukozy w surowicy krwi, wykorzystywany jest w leczeniu dietetycznym miażdżycy, cukrzycy i otyłości.

Węglowodany – za i przeciw

Z jednej strony pojawiają się głosy, że węglowodanów nie wolno spożywać, bo źle wpływają na wagę ciała, z drugiej strony natomiast - fakty potwierdzone naukowo, które jasno wskazują, że węglowodany są potrzebne, by organizm mógł poprawnie funkcjonować. Jak to ze sobą pogodzić? Przede wszystkim należy pamiętać, że wszystko spożywane w nadmiarze jest szkodliwe, dlatego pamiętajmy o umiarze. Ale nie pozwólmy sobie wmówić, że węglowodany to zło. Osoba pracująca fizycznie, energiczna, zdrowa, nagle odcinająca się od węglowodanów, spowoduje duży spadek energii, pojawi się senność i apatia. Jeśli komuś koniecznie zależy na zmniejszeniu węglowodanów w diecie, to musi równocześnie zwiększyć ilość dostarczanych tłuszczów. By zachować równowagę wystarczy 50 – 70 g węglowodanów dziennie. Znajdziemy je w takich produktach jak: ziemniaki, bataty, korzenie dyni. Odpowiednią dzienną dawkę węglowodanów dostarczą: 2 banany czy 80 g kaszy.

Kto powinien uważać na ilość spożywanych węglowodanów?

Dietę nisko węglowodanową poleca się dla osób z chorobami autoimmunologicznymi, z cukrzycą, chorujących na nowotwór, mających problemy z jelitami. Ustaliliśmy już, że węglowodany warto spożywać. Ważne jest, by wiedzieć w jakich produktach znajdziemy te „dobre” węglowodany – są to przede wszystkim wyżej wymienione już bataty czy ziemniaki (warzywa bulwiaste), zwróć uwagę także na: komosę ryżową, kasztany, ryż, kasze.

Jak walczyć z przesileniem wiosennym?

Badania dowodzą, iż wielu Polaków boryka się z przesileniem wiosennym. O przesileniu wiosennym mogą świadczyć następujące objawy: problemy z koncentracją, suchość skóry, niedokrwistość, apatia, wypadanie włosów oraz paznokcie podatne na łamliwość. Zauważyłeś u siebie większość wyżej wymienionych symptomów? Jeśli tak, koniecznie dowiedz się, jak skutecznie radzić sobie z wiosennym przesileniem.

Badania dowodzą, iż wielu Polaków boryka się z przesileniem wiosennym. O przesileniu wiosennym mogą świadczyć następujące objawy: problemy z koncentracją, suchość skóry, niedokrwistość, apatia, wypadanie włosów oraz paznokcie podatne na łamliwość. Zauważyłeś u siebie większość wyżej wymienionych symptomów? Jeśli tak, koniecznie dowiedz się, jak skutecznie radzić sobie z wiosennym przesileniem.

Aby pokonać przesilenie wiosenne, warto zacząć od korekty codziennego jadłospisu. Wiosenna dieta powinna obfitować w świeże warzywa i owoce, które są źródłem antyoksydantów. Szczególnie ważne dla ludzkiego organizmu są witaminy, takie jak: witamina A, witamina C oraz witamina E. Te witaminy znajdziesz w następujących produktach: marchewce, szpinaku, pomidorach, czerwonej papryce, truskawkach oraz cytrusach.

Czy wiesz, że...

Czy wiesz, że natka pietruszki oraz jej kiełki zawierają całą gamę witamin z grupy B, A, E oraz C? To również bogactwo składników mineralnych: wapnia, fosforu, potasu, cynku i magnezu.

Jakie produkty powinny zagościć w moim wiosennym jadłospisie?

Oto lista produktów, które MUSZĄ znaleźć się w diecie każdego, kto chce zapomnieć o przesileniu wiosennym i cieszyć się pierwszymi promieniami słońca!

  • kasze: kasza jaglana, kasza gryczana;
  • surowe lub gotowane na parze warzywa i owoce;
  • soczewica;
  • figi suszone;
  • nasiona chia;
  • mąka kokosowa;
  • olej kokosowy.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl